Bakpulver som schampo.
Detta var min första tvättmetod efter sista-schampot.
Eftersom jag har haft problem att hitta bikarbonat har jag fått ta det närmaste jag kunde hitta.
Innehållsförteckning: Natriumpyrofosfat, natriumbikarbonat och mjöl.
(Från vad jag har hittat så är inget av dessa uttalat dåligt för håret.)

När jag duschat så har jag tagit ca 3 teskedar bakpulver i en matlåda av plast, hällt i nån tesked vatten och rört runt med fingret.
Jag har då blött håret och kletat in min pasta i hela hårbotten.
Jag gnuggade hårbotten med fingrarna, för det har börjat svida varje gång av bakpulvret.
Jag fyllde sen plastlådan med vatten och blandade ut den lilla pasta som fanns kvar och hällde över håret(eftersom jag har tjockt, tungt hår var det nödvändigt för att det skulle bli rent).
Jag sköljde sen ur håret noga med vatten. Håret var nu basiskt och strävt.
Jag avslutade med att fylla plastlådan med citronjuice och vatten för att håret skulle balanseras och bli pH-neutralt igen.
Ibland tog jag lite olivolja och gned ut det i håret för att det inte skulle vara så frissigt.

 

Plus: Håret blir rent, och till skillnad från vanligt sls-schampo så kunde jag hålla mig från att duscha i 3-4 dagar. Det ger en känsla av att vara nästintill helt fri från gifter(men det hade varit bättre om det varit rent bikarbonat).

Minus: Mitt hår blev mindre glansigt och min svinborste blev alltid full med, vad jag endast kan beskriva som, mjöl.

Skulle jag använda denna metod igen?
Ja, om jag inte hittade något bättre.

