Vi är två som I denna djungel av konsumism har vi bestämt oss för att ta på oss att testa olika typer av produkter och metoder för att göra det enklare för er som läser, sen också för att det är roligt att testa på saker!
Vi är relativt nyförvärvade nopoo-riddare, så det finns mycket att testa på!

Vi som skriver:
Det är mig dom kallar Sherly.
Jag började med no ‘poo för ca 6 månader sedan, efter att ha läst om det och funderat på det i ca 1 år.
Det tog ett tag innan jag faktiskt vågade ta steget in i en värld utan kemikalier men när det var gjort så ångrade jag bara att jag inte började med det tidigare!
Efter några duschar utan shampoo och duschcremé så bestämde jag mig att det här är så fantastiskt att jag måste varva någon!
Den lyckliga personen som fick lyssna på allt om no ‘poo var Chaton och hon hakade på nästan direkt.

Jag använder sls-fria shampoon, oljor och socker i duschen. Jag tvättar kläderna med tvättnötter, använder äppelcidervinäger som sköljmedel och bikarbonat som blekmedel.
I framtiden planerar jag att ha ett helt kemikalie-fritt hem (om det går) men än så länge är det ganska långt dit.

Här i bloggen tänker jag skriva om ”rena” produkter man kan använda i hemmet, olika tvättmetoder för håret och för kroppen, smink som är bra för huden, vart man kan hitta produkterna eller hur man kan göra dom själv och en massa annat.

Jag kallar mig för Chaton, eftersom det är vad min man kallar mig.
Jag bor i Frankrike och har ibland inte ha tillgång till samma produkter som hemma i sverige, och därmed ge en annorlunda syn på saker.
Jag började med nopoo-metoden för två månader sen då Sherly berättade om det.
När hon berättade om alla fördelar som följde med och hur mycket skada normalt schampo kan ställa till med ville jag så fort jag bara kunde börja med det.

Till en början testade jag bikarbonat med honung, men fick tuggummi till hår.
Jag frågade Sherly varför detta hände, hon frågade om jag använt sista-schampo.
Det hade jag inte..
Det tog ett tag innan jag fick igång maskineriet, men jag har inte ångrat mig en enda gång att jag slutade med vanligt schampo.
Jag försöker – liksom Sherly – byta ut allt dåligt mot något som är mer miljövänligt.

Jag har tills nyligen kört med bakpulver (eftersom bikarbonat i ren form inte stått att hittas) och citronvatten som efterskölj.
Det har varit helt okej, dock har jag klagat över att håret liksom fjällat av sig på min svinborste, och jag har skyllt på att det finns en gnutta mjöl i bakpulvret. Men det återstår att ses nu när jag ska testa body shops ”rainforest brilliance”. Jakten på en bra schamponeringsmetod fortsätter!

Vi önskar er alla en trevlig läsning!

