Ibland när håret känns ledset och tråkigt brukar jag göra en billig hårinpackning som återupplivar håret.
Jag fick reda på den här hårinpackningen när jag sökte efter no ‘poo på youtube, det går att hitta tips överallt.

Jag tycker den här hårinpackningen är bra därför att:

  • Man kan använda vilket no ‘poo godkänt balsam som helst
  • Honungen bleker håret milt varje gång
  • Den billigaste hårinpackningen i historien?

Det enda du behöver är:

  • Balsam
  • Honung
  • En burk med lock

Blanda ca 2-3 msk balsam med 1-2 tsk honung i burken och låt den stå med locket på i ca 15 min. När tiden har gått är det bara att ni masserar inpackningen i hela håret och låter det sitta i så länge som ni vill, ha gärna en handduk eller en duschmössa.

Image

Om ni vill ha en mer effektiv blekningsmetod som är bra för håret så hittade jag en metod på lockig.se:

Ingredienser:
honung med hög peroxidhalt (se bra houng här: http://forums.longhaircommunity.com/sho … =856itamin)
destillerat vatten (finns att köpa på apoteket)
peroxidbooster (kanel, kardemumma eller extra virgin oliv oil)

Mått:
1 matsked honung på 6 matskedar destillerat vatten, 2 matskedar honung på 12 matskedar destillerat vatten osv.
1-2 matskedar peroxidbooster om det är krydda, 1 matsked om det är olja

Gör så här:
Blanda honung, vatten och peroxidbooster. Låt stå i en timma för att producera peroxid. Applicera sedan i torrt rent eller nyduschat hår. Håret ska bli BLÖTT av blandningen. Täck håret med plastfolie, plastpåse eller dylikt så att det är helt täckt och inte droppar. Låt sitta i en timma, skölj ur.

Jag har inte provat den här metoden så jag vet inte om den funkar men nästa gång jag ska tvätta håret ska jag ge den en chans.

 

